onsdag 27 maj 2009

jag kan vara din florence nightingale


det här är inte min pappa, det här är nån som heter barbro.
min pappa jobbar som barnläkare. den här veckan är han i kiruna och jobbar där eftersom de inte har någon egen doktor där. det blir lite tomt hemma då, så jag dedikerar ett litet inlägg till honom. fast doktorer är tråkiga, så det får bli sjuksköterskor istället.



elle driver, jag tror det var första gången jag blev kär i en sjuksköterska när hon visslade in i sin film kill bill.


när det var krig så tyckte folk att man skulle bli sjuksköterska, det var allt ni dög till, kvinnopatrask.



men, tänk ändå så tjusiga de var förr i tiden.


och apropå allt det här måste jag ju dra upp min outfit i  höstas när jag gick på fetishklubben dekadance i stockholm. det känns ju ganska klyschigt, det här med nursefetishen. min ursäkt är att jag hade två dagar på mig att fixa allt. några tyckte jag såg ut som ladybunny ( la upp lite bilder på henne typ två inlägg tidigare här).


Det här brevet gav Florence Nightingale till sina sjuksköterskor under utbildningen. Hennes namn måste ju vara ett av världens finaste, och hon var ganska snäll också för hon var en av grundarna till det moderna sjuksköterskeyrket under Krimkriget för länge sen. 
Florence hade en tam liten uggla som brukade ligga i hennes förklädesficka.


i en av mina japanska tidningar, kera maniax handlade en hel sida om såna här klänningar med stärkta kragar och en inte alltför kort kjollängd.
länk till shopen, jävla japanska, måste väl lära mig det nån gång för att fatta.

jag skulle kanske inte vilja jobba som sjuksköterska, det är äckligt med nålar och sjukhuslukt.
men snygga var de förr i tiden och det är trevligt att ha nåt helylle och ädelt att se upp till stilmässigt ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar