måndag 23 februari 2009

Kerstin Ek - Stjärnfall

Den här dikten på sida 52 är den finaste i diktboken jag hittade häromdagen. Min söta överklassmormor fick den när hon gick på flickskola i Sundsvall år 1939, och den är härligt mjuk och sönderbläddrad i ryggen.



Stjärnorna dansade
högt över dig och mig,
månskäran flammade
vit över nattlig stig.
Sjustjärnans gyllne hjul
välvde sin snabba gång
genom en rymd av storm,
genom en natt av sång.

Polstjärnan flämtade
högt över fjärdens skum,
nattstormen gungade
henne i öde rum,
nattstormen sköljde mörk
blåvita Vegas ö,
månskärans silverhorn
skalv under eterns sjö.

Tog du och böjde mig
bakåt en snabb sekund,
armarna lyfte mig
lätt över jordens rund,
lyfte mig upp att se
höstliga himlars frid,
tryckte mig till ditt bröst
hårt som för evig tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar